Hoppa till innehållet
HemFrågor och svar

Frågor och svar

Undrar du över något? Ta en titt på listan här under.

Hittar du inte svar på din fråga är det bara att ta kontakt med vår kundservice. De hjälper dig gärna och du når dem enklast på telefon 031-13 83 70 (måndag-torsdag 0800–1600, fredag 0800–1500) eller på e-post info@namnlappar.se

Bör jag välja klisterlappar eller stryklappar?

De allra flesta kunder föredrar klisterlapparna (strykfria namnlappar) när de skall märka sina saker och det förstår vi mycket väl. De är lätta att använda och kan användas både till kläder, skor och saker. Det enda du måste vara uppmärksam på är att de måste placeras på skötselrådet när du märker kläderna. Finns det inte skötselråd i plagget eller du har tagit bort det, är stryklapparna ett bättre alternativ.

Stryklapparna kräver lite mer arbete, men de sitter i utbyte extra bra och tål dessutom koktvätt.

På bruksanvisningen som du får tillsammans med namnlapparna hittar du en enkel instruktion på hur du ska använda stryklapparna. Det finns däremot ett par saker som är viktiga att komma ihåg:

  1. Man måste ha högsta temperatur på strykjärnet.
  2. Ångfunktionen måste slås av för att strykjärnet ska bli så varmt som möjligt. På strykjärn är denna funktionen förklarad med hjälp av en symbol av ett ångmoln med ett kryss över.

Om man bara låter bli att fylla på vatten i järnet kommer ångfunktionen fortfarande vara på, även om det inte kommer någon ånga. Detta betyder att temperaturen på strykjärnet inte kommer vara tillräckligt varm för att fästa stryklappen.

Strumpor/sockor
Strumpor är vanligtvis svåra att märka på ett bra sätt, anledningen är att de töjs ut varje gång de tas av eller på. En namnlapp kommer därför alltid töjas ut, tills den antingen släpper taget eller spricker. Vi rekommenderar därför att man använder stryklappar. Stryklappen placeras stående/lodrätt så att den töjs ut minst möjligt.

Handstickat
På grund av långa fibrer i garnet är handstickade plagg en utmaning att märka eftersom limmet på namnlappen kommer fästa sig i de yttre fibrerna, då får lappen inte fästs sig ordentligt.
För att få till en bra märkning rekommenderar vi att man tar ett vanligt bomullsband som man fäster en stryklapp på för att sedan sy in bandet i plagget.

Vilka namnlappar rekommenderar ni till vård- och omsorgsboende?

Till boende på servicehus, äldre- eller omsorgsboende rekommenderar vi våra stryklappar. Stryklapparna smälter sig ned i textilfibrerna och tål tvätt upp till 95 grader.

Innehåller namnlapparna Ftalater eller BPA?

Våra produkter innehåller inga skadliga ämnen som Ftalater eller BPA. Hälsa och miljö är viktigt för oss och du kan därför vara säker på att produkterna du köper hos oss är trygga.

Vi är ett företag som vill beställa. Hur gör vi?

Skicka en e-post till info@namnlappar.se med din förfrågan och information om antal, form och vilken storlek du önskar på dina namnlappar. Du får svar från oss inom kort med pris och leveranstid.

Hur stora är namnlapparna?

Namnlapparna är 30 x 13 mm. 

Hur lång är leveranstiden?

Brev:

Alla sorters namnlappar, väggdekor, dörrdekor och födelsedagskort skickas som brev (utan spårning). Förväntas ligga i din brevlåda inom 3-6 dagar.

Paket:

Mätstickor, posters och tavelramar skickas som spårbara paket och du hämtar ut paketet hos ditt närmaste PostNord-ombud.

Viktigt! Brev i brevlådan delas ut varannan dag. Se här vilka dagar du får utdelat post i din brevlåda: www.postnord.se/vara-verktyg/sok-utdelningsdag

Skickar ni till andra länder än Sverige? / Do you send to countries other than Sweden?

När du beställer från oss, beställer du från en helsvensk hemsida. Vi är emmellertid gärna behjälpliga med att skicka ut ordern till en utlänsk adress. Vi har gratis frakt och tar inget extra för denna servicen. Denna tjänsten begränsar sig dock till följande av våra produkter: Alla typer av namnlappar, väggdekor samt dörrdekor. Mätsticka, posters och ramar kan tyvärr inte skickas utomlands.

Om det skulle tillkomma extrakostnader i samband med tullklarering i mottagarlandet är detta dock utanför vår kontroll och tyvärr inte något vi kan ta ansvar för.

Observera att adressfältet följer svensk poststandard. För att vi skall kunna skicka till ett annat land än Sverige, behöver adressen korrigeras innan ordern skickas ut från oss.

Fattas det siffror i ditt postnummer, kan du lägga till en eller flera extra nollor (0) eller (00) framför postnumret för att  uppnå totalt 5 siffror, som är svensk standard.

Kom också ihåg att skriva land bakom postort.

Exempel:
00113
Reykjavik, ISLAND

Skulle du inte få plats med hele postnumret eller adressen, fyller du i så långt du klarar. Du  mottar en orderbekräftelse från oss på e-post direkt efter beställning. Återkoppla  på denna med information om korrekt adress,  så korrigerar vi innan postgång.

________

When you order from us, you order from a Swedish domestic website. However, we are happy to help and send the order to a foreign address. We have free shipping and do not charge extra for this service. This service is however limited to the following products: All kinds of nametags, wall decor and door decor. Hight charts, posters and frames cannot be sent abroad.

If there are additional costs in connection with customs clearance in the recipient country, this is beyond our control and this is unfortunately not something we can take responsibility for.

Note that the address field follows the Swedish postal standard. In order for us to be able to send to a country other than Sweden, the address needs to be corrected before the order is sent out from us.

If numbers are missing in your postcode, you can add one or more extra zeros (0) or (00) in front of the postcode to achieve a total of 5 digits, which is Swedish standard.

Also remember to write country behind the post office.

Example:
00113
Reykjavik, ICELAND

If there is not enough space for postcode or address, fill in as much as you can. You will receive an order confirmation from us by e-mail immediately after ordering. Please respond to this with information about the correct address, and we will correct before shipping.

Jag vill ha samma kombination som jag beställde senast, men jag hittar inte motivet, bakgrunden eller skrifttypen längre. Varför det?

Vi jobbar hela tiden med att förbättra oss. Detta inkluderar också vårt produktsortiment. Ibland lägger vi till något nytt, andra gånger designar vi om och i vissa undantagsfall tar vi bort något av det vi har. Allt detta för att du som kund ska få det bästa resultatet på dina namnlappar.

Jag behöver ändra texten på namnlapparna jag precis beställde, hur gör jag?

Kundservice står klara att bistå och kan utföra alla önskade ändringar innan namnlapparna skickas till produktion. Kontakta oss omedelbart, antingen på telefon 031-13 83 70 (måndag-torsdag 0800–1600, fredag 0800–1500) eller på e-post info@namnlappar.se

Jag har inte fått namnlapparna som jag beställde. Vad gör jag?

Normalt skickas namnlapparna som brevpost dagen efter beställning och postgången tar 2–5 dagar. Har det gått ovanligt lång tid, är det smart att ta kontakt med det glada gänget på kundservice. Du ska inte vara orolig, de hittar alltid en lösning. Du når dem säkrast på telefon 031-13 83 70 (måndag-torsdag 0800–1600, fredag 0800–1500) eller på e-post info@namnlappar.se

Vad är silikonpapper varför måste jag använda det?

När du beställer stryklappar följer det med ett ark som skall ligga mellan namnlappen och strykjärnet. Detta arket kallas för silikonpapper. Skulle du tappa bort detta, kan du istället använda vanligt bakplåtspapper.

Namnlapparna lossnar. Vad gör jag?

Den vanligaste orsaken till att namnlapparna faller av i tvätten är tyvärr att de har monterats på fel sätt eller ställe. Följ bruksanvisningen noga och se till att hela namnlappen sitter ordentligt fast i underlaget du fäster den på.

Klisterlapparna (strykfria namnlappar) fästes på skötselrådet. Vänta 24 timmar innan tvätt/disk.

Stryklapparna fästes direkt på tyget och kräver högsta temperatur på strykjärnet. Ge limmet tillräckligt med tid att smälta ner i textilfibrerna, ca. 8–10 sekunder.

Om du har följt bruksanvisningen, men ändå upplever att namnlapparna lossnar, är det bara att ta kontakt med kundservice. De hjälper dig gärna och du når dem på telefon 031-13 83 70 (måndag-torsdag 0800–1600, fredag 0800–1500) eller på e-post info@namnlappar.se

Är det några ytor väggdekoren inte kan fästas på?

Dekoren ska inte appliceras på panelelement eller andra varma ytor, detta eftersom panelelement aldrig bör täckas av ett annat material. Väggdekoren är producerat av ett material som är i brandklass B i enlighet med EN 13501 europeisk standard. Detta innebär att produkten innehar egenskapen att den har god resistans mot värme och inte är lättantändlig.

Kan man ta bort väggdekoren från väggen utan att den lämnar märken efter sig?

Ja det kan man. Allt du behöver göra är att dra av dekoren försiktigt från underlaget igen.
Vår väggdekor är tillverkad av ett material som inte skall skada underlaget, men för att vara på den säkra sidan, bör den dras av på ett så skonsamt sätt som möjligt.

Är det enkelt att sätta upp väggdekoren?

Ja, detta är klistermärken som är enkla att applicera på torra och rena ytor.

Kan man sätta upp dekoren utomhus?

Självklart! Varför inte dekorera brevlådan eller ytterdörren? Prova er fram. Och kom ihåg, det är enkelt att ta av dekoren och placera den igen någon annanstans.

Vad innehåller ett set med väggdekor?

I ett set får du 6 st. A5-ark med klistermärken i olika storlekar.

Vad är storleken på väggdekoren?

Dekoren kommer i olika storlekar där de största är ca 15 x 20 cm, och de minsta är 2 x 2 cm. Dekorsetet kommer på 6 st. A5-ark.

Hur fäster jag dörrdekoren?

Enkelt! Dra av dekoren från arket och placera den precis där du önskar. Vår dörrdekor är självhäftande och fäster sig lätt som en plätt.

Kan dörrdekoren tas bort igen?

Absolut. Bara pilla upp ett hörn och dra av den jämnt.

Kan jag placera dörrdekoren på väggar eller andra ytor?

Det kan du! Vår personliga dörrdekor är lika fin på väggen som på dörren. Den kan också kombineras med många av våra supersöta väggdekor-set för att skapa ett helhetligt och personligt uttryck.

Måste jag rengöra dörren innan applicering?

Vi rekommenderar att du använder en fuktig trasa för att lätt torka av underlaget. Kom ihåg att låta torka innan du fäster dörrdekoren.

Vad är storleken på dörrdekoren?

Varje set består av en namnskylt, ett huvudelement och flera små dekorelement. Storleken varierar från set till set, men ungefärlig storlek på varje set är följande:

• Namnskylt och huvudelement är designat för att fylla en A5-sida (21 x 14 cm).
• De små dekorelementen varierar mellan 3 x 3 cm och 9 x 6 cm.
• Alla dörrdekor-set kommer på 3 st. A5-ark.

Varje element som medföljer seten är fristående, så att du kan placera dekoren på dörren eller väggen precis som du önskar. Här är det bara att ha det skoj med dekoreringen och låta kreativiteten flöda.

Hur stor är mätstickan?

Själva mätstickan (linjalen) mäter barnet från 50 cm – 160 cm.

Den totala höjden vid montering på vägg varierar beroende på vilken design du väljer.

Hur fäster jag mätstickan?

Det är lätt! Dra av dekoren från arket och häng upp den där du önskar. Använd hjälplinjalen för korrekt placering i höjden från golvet. Mätstickan är självhäftande och fäster sig lätt som en plätt på önskat underlag.

Kan jag ta bort mätstickan igen?

Ja, det kan du! Den är lika lätt att ta bort som att hänga upp. Ta ner, häng upp, lätt som bara det!

Vad är storleken på postern?

Våra posters finns i två olika storlekar, 30 x 40 cm och 50 x 70 cm.

Hur skickar ni min beställning med posters?

Försändelsen levereras som postpaket till närmsta utlämningsställe. Skickas med spårningsnummer.

Vilket material använder ni till posters?

Våra posters är tryckta på ett papper av mycket god kvalitet, med en matt fin yta.