HemBloggSka du arrangera en babyshower? Här är de bästa tipsen för ett lyckat party

Ska du arrangera en babyshower? Här är de bästa tipsen för ett lyckat party

Babyshower namnlappar

Har du en väninna som snart ska bli mamma? Babyshower är en fin tradition som de sista åren har blivit vanligt i en stor del av världen, men vad är egentligen en babyshower och vad bör ingå för att det ska bli ett lyckat party?

Vem som först startade traditionen med att arrangera en fest för den blivande mamman finns det inte något säkert svar på. Men att ge presenter till mor och barn har varit vanlig i många kulturer, bland annat hos amerikanska urinvånare på 1500-talet, de gamla grekerna och i antikens Egypten. På den tiden gav man visserligen inte bara gåvor till mor och barn utan ofta också till gudarna.

Den moderna varianten av firandet, där man som namnet säger ska «duscha» den gravida kvinnan med presenter, antas ha startat någon gång på fyrtio-talet i USA. Tanken är att ge mamman allt hon behöver för att bebisen ska få bästa möjliga start i livet. Partyt arrangeras vanligtvis av en nära väninna till den gravida kvinnan, eller av en familjemedlem.

 

Välj ett passande datum och plats

När bör man arrangera en babyshower? Vanligtvis hålls festen när den blivande mamman är gravid i sjätte till åttonde månaden. Det vill säga vid en tidpunkt där gravidmagen oftast är väl synlig, men när de flesta gravida fortfarande mår förhållandevis bra. En graviditet upplevs självklart olika från kvinna till kvinna, men för många kan de sista månaderna, speciellt kanske den allra sista, vara slitsamma. Det kan därför vara smart att inte ha firandet alltför nära förlossninsgdatum.

Namnlappar på babyshower presenter

Var partyt ska hållas beror helt på vilken budget du har. Vissa väljer att beställa bord på en restaurang, men det finns prisvärda och minst lika bra alternativ. Kanske kan du ha det hemma hos dig själv, eller hos någon i kompisgänget som har gott om plats? Om vädret tillåter, kan en babyshower också arrangeras utomhus, till exempel i trädgården eller i en närliggande park.

 

Kom överens om budgeten innan babyshowern

Traditionellt sett har det ofta varit värdinnan, det vill säga den som arrangerar partyt, som betalar för festen. I många kompisgäng är det dock lika vanligt att man går ihop och delar på kostnaderna. Om du önskar att ni arrangerar partyt tillsammans är det dock viktigt att ni kommer överens om detta innan ni skickar ut inbjudningarna. Att bli inbjuden till en babyshower och sen få en «räkning» i efterhand faller nog inte i god jord hos så många.

Namnlappar til babyshower

Oavsett hur du väljer att göra kan det vara smart att ha en öppen dialog med den blivande mamman om vilka förväntningar hon har på partyt och vilken budget ni bör ha. Känn dig inte pressad till att använda mer pengar än du egentligen har råd med. Det är som bekant tanken som räknas och inte prislappen.

 

Skicka ut inbjudningar

Babyshower var traditionellt sett en tillställning där kvinnor träffades för att önska den blivande mamman välkommen till mödraskapet. De sista åren har dock seder och bruk ändrats kring babyshower, i takt med att samhället förändrats. Medan det i huvudsak tidigare var en fest endast för kvinnor, blir männen numera också ofta inbjudna.

Vissa män väljer dock att arrangera sin egen variant kallad «Diaper parties» eller «Dadchelor parties». På de här festerna ligger inte fokus så mycket på presenter utan på att den blivande pappan ska få umgås med sina vänner. Kanske med undantag från blöjor som presenter, som blivit ett fast inslag på den här typen av fester. Det är inte ovanligt att den blivande pappan får blöjor till ett värde av flera tusen kronor, något som kommer väl till pass de första månaderna i bebisens liv.

Namnlappar på presenter

Inbjudningarna bör skickas ut minst fyra veckor innan partyt ska hållas, så att gästerna får tillräckligt med tid till att köpa in presenter och hinna med andra förberedelser. Här behöver du inte slösa massa pengar, inbjudningar via mejl är fullt tillräckligt. På nätet finns det många gratismallar (templates) till babyshower-inbjudan. Kom överens med den blivande mamman om vem som ska bjudas in till partyt och be henne ge dig e-mejlen till alla på gästlistan.

 

Mat och dekorationer till babyshower

Något av det roligaste med att arrangera en babyshower är kanske dekorationerna. Ballonger, vimplar och blommor är populära dekorationer på en babyshower, gärna i rosa eller blått om man vet vilket kön bebisen har.

dekorera till babyshower

En gullig idé är att använda sig av namnlappar för att göra dekorationerna lite mer personliga. Självhäftande namnlappar från Filur namnlappar kan till exempel användas till att pynta saker som dricksflaskor, glas, goodiebags och inbjudningar. Ett annat bra tips är att använda wallstickers för att dekorera väggen.

På vår hemsida kan du själv bestämma design och text på namnlapparna. Många väljer att skriva vems babyshower det är, samt datum för partyt. Här är några fler förslag till roliga texter som du kan kombinera så som du önskar:

  • Snart mamma
  • Bebisens namn
  • «De blir en flicka»/ « Det blir en pojke»
  • Tack för att du ville komma!
  • Tack för att du firar dagen med oss!
  • Snart färdigbakad!
  • Hej bebis!
  • Välkommen bebis (+ bebisens namn)

Vilken mat du ska servera på babyshowern, beror på var firandet ska hållas. Många föredrar att laga en buffé med olika rätter, frukt, kakor och cupcakes. Saft och många färgglada alkoholfria drycker är också populärt att välja. För att minska kostnaderna kan ni också komma överens om att alla gäster tar med sig en maträtt eller en kaka.

Alkoholfri drickare

 

Lekar till babyshower

Sällskapslekar har blivit ett fast inslag på babyshowern, något som är perfekt för att få i gång konversationen, speciellt om gästerna inte känner varandra sen tidigare.

Baby Bingo handlar till exempel om att alla gästerna får tilldelat sig en bingobricka med bilder på vad för presenter mamman ska få under partyt. Till exempel babypuder, bebisfilt, blöjor och bitleksaker. Efterhand som presenterna öppnas ska gästerna kryssa i en ruta. Den som först får bingo, det vill säga fem i rad, vinner. En enklare variant är att dela ut papper där gästerna själv kan fylla i vad de tror att mamman ska få, så att den som får flest rätt vinner.

En annan rolig lek är att du i förväg ber alla inbjudna gäster att mejla dig en bebisbild på sig själva. Numrera bilderna, skriv ut dem och häng upp dem på väggen. Leken går därefter ut på att gästerna ska gissa vem de olika bebisarna är.

Blöjlotteri är en annan uppskattad lek, eftersom den leder till att föräldrarna får ett stort lager av blöjor. Innan gästerna kommer ber du alla köpa med sig ett paket med blöjor, i valfri storlek. Den här förpackningen är deras betalning för att få en lott i blöjlotteriet. Utse vinnaren som får med sig en fin vinst hem.

«Säg inte bebis» är en lek som ofta leder till mycket skratt. När gästerna kommer ger du dem en klädnypa eller liknande som de ska ha på sig under partyt. Informera dem om ord de inte får säga, det kan till exempel vara «bebisen», «förlossning», eller «graviditet». Om någon av misstag säger de här orden, ska de andra gästerna skynda sig att ta klädnypan. Vinnaren är den som har klarat av att samla flest klädnypor i slutet av partyt.

Bebisquizz är ett bra sätt för gästerna att lära känna den blivande mamman lite bättre, men också för att lära sig mer on förlossning eller graviditet. Frågorna i en quiz kan vara allt från «När insåg den gravida att hon var med barn?» till «I vilken graviditetsvecka utvecklas barnets luktsinne»?

Sista inlägget på bloggen

Laddar..